دانشگاه هوشمند باعث حل نیازهای آموزشی و فناورانه میشود
رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در گفتوگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا درباره حرکت به سمت دانشگاههای هوشمند گفت: آنچه که از دانشگاه هوشمند انتظار میرود با روش آموزشی که در حال حاضر مواجه هستیم، الزاما در طول یکدیگر نیستند.
وی افزود: آنچه که در آموزش حضوری و مجازی و ترکیب آنها شاهد هستیم این است که شکل کلاسیک و گذشته آموزش را با استفاده از فناوری اطلاعات بروز کرده ایم و در برخی موارد بجای حضور دانشجویان در کلاس به شیوه مجازی کلاس را در منزل و محل استقرار دانشجو برده ایم و با این روش عملا اتفاقی در راستای هوشمندی نیفتاده است.
** ارائه محتوای از قبل آماده شده به معنای هوشمند سازی آموزش است
جلیلی تصریح کرد: هوشمندی آموزش به این معناست که بتوانیم بخشی از فضا و فرایند آموزش را با استفاده از الگوریتمها و محتواهای از قبل آماده شده ارائه دهیم.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: آنچه که امروزه برخی شرکتهای پیشروی سطح بین المللی برای پاسخ به سوالات مطرح میکنند به دانشگاه هوشمند نزدیکتر است.
** لزوم پیشرفت تجهیزات کمک آموزشی دانشگاهها
جلیلی گفت: نیازمند توسعه تجهیزات کمک آموزشی در دانشگاهها هستیم، اما نقش کلیدی استاد همچنان باقی است. در دانشگاه صرفا به آموزش نمیپردازیم بلکه به پژوهش، فناوری و مهمتر از همه فرهنگ و تربیت بها میدهیم.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: دانشگاه هوشمند اگر در آینده اتفاق بیفتد، میتواند بخشی از نیازهای آموزشی و فناوری را حل کند، ولی سختترین بخش کار که مربوط به تربیت است در دانشگاه هوشمند مورد توجه قرار نمیگیرد و باید روشهایی نوینی را برای تربیت در فضای آینده دانشگاه و دانشگاه آینده بیندیشیم و تدبیر ویژهای را در نظر بگیریم.
جلیلی افزود: باید بحث تربیت را با استفاده از تجربیات کنونی و گذشته و نهایتا چهره به چهره منتقل کنیم، از کرونا یاد گرفتیم که تربیت در آموزشهای مجازی به هیچ عنوان منتقل نمیشود، بلکه تربیت نیازمند تعامل و ارتباط چهره به چهره استاد و شاگردی است.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: دانشگاه هوشمند هر میزان که عملی شود ساختمانها و معلمان و دانشجویان را نیازمند هستیم.
انتهای پیام/